.: Hlavná stránka     .: Možnosti štúdia     .: Podnikateľské aktivity     .: Študentské aktivity     .: Kontakty     .: Aktuality     .: Projekty     .: Reklama     .: Internet / Intranet     .: Dokumenty
 

Dnes je



 
 
  Virtuálna PREHLIADKA SPŠ - VIRTUR
 
 
  Virtuálna PREHLIADKA SPŠ - GOOGLE
 
 
  Virtuálna VIDEOPREHLIADKA SPŠ
 
 
Školský parlament
Šk. časopis "SKRAT" (2004/05)
Šk. rádio 'BLESK'
KomPrax a naša škola
Práce žiakov
 
 
  STRAVOVACÍ SYSTÉM - prihlasovanie a odhlasovanie
 
 
  Neaktualizované stránky bývalej SPŠE Stará Turá
 
 
  FACEBOOK stránky SPŠ
 
 
  Hrdina remesla
 
 
  Virtuálna knižnica - ZBOROVNA.SK
 
 
  Meranie rýchlosti internetového pripojenia - RYCHLOST.SK
 
 
O stránke
Doporučené minimálne rozlíšenie 1024x768 bodov.
Dizajn a program
Michal Brezanský
Dávid Papp

Správa a update
Ing. Milan Duroška

(c) 2003-2013 SPŠ Stará Turá
 





















Utorok 27. február 2024 (13:25), dnes je (meniny má) Alexander zajtra Zlatica.

Za a proti fajčeniu

Ihneď po skončení s fajčením

Vytvorte okolo seba čisté, čerstvé, nefajčiarske prostredie, a to v práci i doma. Kúpte si kvety a dajte si ich na stôl. Zistíte, aká príjemná je ich vôňa

V prvých dňoch strávte čo najviac času v prostredí, kde nie je dovolené fajčiť – v knižniciach, múzeách, divadle, obchode, kine, kostole a pod

Pite veľa tekutín, vody a džúsov, ale vyhýbajte sa tým, ktoré obsahujú kofeín

Skúste sa vyhnúť alkoholu, káve iným nápojom, pri ktorých ste boli zvyknutí zapáliť si cigaretu

Ak vám cigareta chýba v ruke, zamestnajte ju držaním pera, papiera alebo inej veci

Keď vám chýba niečo držať v ústach, skúste špáradlo, alebo umelú náhradu cigarety.

Vyhýbajte sa pokušeniu

Miesto fajčenia po jedle vstaňte od stola, vyčistite si zuby a choďte na prechádzku

Keď ste zvyknutí fajčiť napr. šoférovaní, upriamte pozornosť na počúvanie dobrej hudby, alebo dajte prednosť cestovaniu dopravným prostriedkom

Prvé 2 – 3 týždne sa vyhýbajte situáciám, pri ktorých ste si s pôžitkom pofajčievali, ako bolo napr. pozeranie TV programu, sedenie v pohodlnom kresle s nejakým dobrým nápojom

Kým si privyknete na to, že ste sa stali „nefajčiarom“, obmedzte návštevy spoločenského charakteru, večierky, párty, ale keď už tam musíte ísť, pridajte sa tam k nefajčiarom. Dajte prednosť prostrediu, kde nie je dovolené fajčiť

Keď ide na vás pocit „nervákov“

Používajte miesto cigarety nejakú náhradu – skúste mrkvu, rôzne semiačka, jablko a iné ovocie, hrozienka, žuvačky bez cukru

Zapáľte si zápalku, párkrát hlboko vdýchnite a zápalku sfúknite. Predstavte si, že je to cigareta a zatlačte ju v popolníku

Dajte si sprchu alebo kúpeľ, ak máte tú možnosť.

Skúste relaxovať rýchlo a hlboko. Uvoľnite sa, predstavte si nejakú upokojujúcu situáciu, koncentrujte sa na jej obraz a nemyslite na nič iné.

Zapáľte sviečku miesto cigarety.

Nájdite si nové zvyky

Zmeňte svoje návyky a fajčenie si znepríjemňujte nejakou činnosťou, ktoré fajčenie neumožňuje. Je napr. nemožné fajčiť pri plávaní, jogingu, hraní volejbalu alebo pri inom športe. Ak je nutkanie zapáliť si veľmi silné, choďte si umyť ruky, umývajte riad.

Robte veci, ktoré si vyžadujú ruky, Píšte listy alebo články do školského časopisu, robte si manikúru, choďte so psom na prechádzku, šite, vyšívajte alebo robte iné ručné práce, pracujte na záhrade.

Tešte sa z pocitu nezapáchajúcich úst a udržujte si ho častejším čistením zubov a vyplachovaním ústnou vodou.

Oddychujte a myslite na pekné veci.

Dbajte na svoj vzhľad.

Nájdite si čas na zmysluplnú, uspokojujúcu a dôležitú činnosť.

Niečo o priberaní hmotnosti

Mnohí ľudia si myslia, že keď prestanú fajčiť, priberú veľmi na hmotnosti. Ak máte takéto myšlienky, treba vedieť že:

- prestať fajčiť neznamená automaticky priberať

- ľudia, ktorí priberú, väčšinou viac jedia, pretože sa im zlepšila chuť do jedla

- treba si uvedomiť, že nejaké to kilo naviac je, v porovnaní s výhodami zlepšeného zdravia, vyhnutiu sa riziku vážnych chorôb takmer....  zanedbateľná nevýhoda.

- ak vás to však znepokojuje, čítajte ďalej naše rady

Ako sa vyhnúť naberaniu kíl

Treba sa stravovať uvážene, s dobre vyváženou stravou so správnym obsahom bielkovín

Treba sa stravovať uvážene, s dobre vyváženou stravou so správnym obsahom bielkovín, uhľohydrátov a tuku

Ak máte strach z priberania, nezačnite s nefajčením na dovolenke, kde je zvykom dopriať si viac jedla a pitia.

Vypite pred každým jedlom pohár vody.

Vážte sa raz do týždňa

Ak máte chuť na nejakú sladkosť, žujte žuvačky bez cukru.

Pred prípravou jedál zvážte obsah kalórií. Nesnažte sa chudnúť, ale skôr si udržujte pôvodnú váhu.

Skúste pravidelne cvičiť, športovať, chodiť na dlhé prechádzky.

Čo sa stane, keď prestanete fajčiť

Okamžitá odmena – v priebehu 12 hodín od poslednej cigarety sa začína vaše telo uzdravovať. Hladina oxidu uhoľnatého a nikotínu začne vo vašom tele rapídne klesať a vaše srdce a pľúca sa začnú zotavovať z následkov škôd vyvolaných tabakovým dymom.

V priebehu niekoľkých dní zistíte na svojom tele výrazné zmeny. Zlepší sa vám chuť a čuch. budete ľahšie dýchať, zbavíte sa postupne nepríjemného ranného kašľa, i keď to niekedy trochu dlhšie trvá. Začnete mať dobrý pocit nezávislosti, pohodlia, zbavíte sa zápachu vlastného tela a zbytočných výdavkov.

Okamžité účinky

Zatiaľ, čo sa vaše telo začína zlepšovať, vy budete mať skôr pocit, že sa váš stav zhoršil. Treba si uvedomiť, že uzdravovanie je dlhší proces, ale je trvalý. Pocity, ktoré pri ňom máte, môžu byť spočiatku znervózňujúce, ako na to ísť sa dozviete v ďalšej časti

Bezprostredne po skončení s fajčením majú exfajčiari rôzne nepríjemné pocity, napr. suchosť úst, ďasien a jazyka. Môžu pocítiť podráždenie, hlad, únavu, poruchy spánku a silnejší kašeľ. tieto pocity sú sprievodným znakom očisťovania vášho tela od nikotínu. Väčšina nikotínu odchádza z tela v priebehu 2 – 3 dní.

Dlhodobé priaznivé účinky

Treba vedieť, že ste začali žiť zdravým spôsobom života. Každým ďalším dňom ste si pridali na jeho dĺžke. Výrazne ste znížili riziko vzniku veľmi vážnych srdcovocievnych chorôb a viacerých druhov rakovinových ochorení, porážky, chronickej bronchitídy, emfyrému.

Po 20 minútach : Krvný tlak, pulz sa vráti k normálu, teplota rúk a nôh sa vráti k normálu.

Po 8 hodinách : Hladina CO v krvi klesne k normálu, vráti sa normálna hladina kyslíka.

Po 24 hodinách : Znižuje sa pravdepodobnosť infarktu.

Po 48 hodinách : Nervové zakončenia opäť začínajú rásť, zlepšuje sa chuť a čuch, lepšie sa chodí.

Po 2 týždňoch: zlepšuje sa krvný obeh, funkcie pľúc sa zlepšia o 30%

Po 1-9 mesiacoch: ustúpi kašeľ, únava, dýchavičnosť, uvoľnia sa dutiny, v pľúcach opäť začnú rásť riasy, ktoré znížia riziko infekcie a vyčistia pľúca. Po 10 rokoch nefajčenia je riziko rakoviny  u fajčiarov a nefajčiarov približne rovnaké.

Abstinenčné príznaky
Čo proti nim robiť
Suché ústa, bolesť hrdla a jazyka
Bolesti hlavy
Nepravidelnosť stolice
Poruchy spánku
Únava
Nemôžete chcieť, aby sa vaše telo uzdravilo zo dňa na deň, nejaký ten týždeň to potrvá
Hlad
Napätie, podráždenosť
Kašeľ

Ako vydržať

Teraz ste pripravení vytvoriť si nové návyky nefajčenia. Každá zmena vyžaduje čas, táto však vyžaduje aj trochu viac trpezlivosti

V nasledujúcich článkoch vám ponúkame niekoľko rád. Pri ich čítaní zistíte, koľko úskalí je na vašej ceste prestať fajčiť a ako ich treba prekonať.

Buďte ostražití

Kľúč k tomu, aby ste sa stali nefajčiarmi, je – nepodľahnúť nutkaniu siahnuť po cigarete. Nemyslite si, že na nestretnete s veľkým pokušením.

Ako na to?

V prvom rade si pripomeňte, že chcete prestať s fajčením a že ste nefajčiar. Ak vás pokúša zapáliť si, spýtajte sa sami seba:

Kde to bolo, keď ma to pokúšalo?

Čo som v ten čas robil?

Čo som si vtedy myslel

Pravdepodobne zistíte, že išlo vždy o nejakú situáciu, keď sú pokušenia zapáliť si veľmi výrazné:

- náročná práca

- pocit depresívnej alebo inej nálady

- telefonovanie

- pozeranie televízie

- šoférovanie

- po jedle

- pri hraní kariet

- pri pití kávy

- vidieť niekoho fajčiť

Najťažšie je odolať fajčeniu v prostredí, ktoré je nám blízke – doma. Tam je to spojené s viacerými inými činnosťami: s jedením, pitím, so spoločnosťou, najmä vtedy, keď sú v nej fajčiari.

Ako takýmto pokušeniam predísť

1. Nemyslite na to, že chcete prestať fajčiť.

2. Nepodľahnite nesprávnym myšlienkam (Len jednu cigaretu.., Len aby som nepribral...)

3. Vyhýbajte sa „spúšťacím mechanizmom“ a pripravte sa, ako ich obísť:

- zamestnávajte svoje ruky nejakou činnosťou (pletenie, písanie listu,.....)

- vyhýbajte sa fajčiarom

- vyhľadávajte činnosť, ktorá sťažuje fajčenie (práca v záhrade, umývajte auto, dajte si sprchu, cvičte, športujete,....)

- dajte si niečo do úst namiesto cigarety, napr. žuvačku bez cukru, hryzte mrkvu....

- vyhýbajte sa miestam, kde je dovolené fajčiť

- znížte príjem alkoholu, ktorý je častým stimulom k fajčeniu

4. Odmeňte sa za nefajčenie, kúpte si niečo pekné, choďte do divadla, na koncert.

5. Myslite pozitívne

Často si pripomínajte, že ste nefajčiar a že už nechcete fajčiť.

6. Používajte relaxačné techniky

Miesto cigarety sa hlboko nadýchnite, počítajte do 10 a vydýchnite.

Opakujte to 5-krát.

7. Hľadajte povzbudenie

Hovorte o tom, že sa stávate nefajčiarom, že budete možno nervózni, požiadajte o trpezlivosť, zavolajte priateľom, ak máte pocit samoty a máte chuť si zapáliť.

Ak sa budete riadiť radami, ktoré sme vám poskytli, i keď len niektorou z nich, iste sa vám podarí skončiť s fajčením.

Ak zlyháte a opäť začnete fajčiť

Nebuďte nešťastní. Mnohí to už pred vami často skúšali, kým sa im konečne podarilo nesiahnuť na cigaretu.

Čo by ste vtedy mali urobiť

Priznajte si, že ste chybili, jedna alebo dve cigarety však neurobia z vás opäť fajčiarov

Nebuďte na seba tvrdí, nemyslite si, že sa nemôžete stať nefajčiarmi.

Hľadajte spúšťací mechanizmus a skúste sa mu vyhnúť.

Skúste urobiť so sebou písomnú dohodu.

Sk myslíte, že potrebujete odbornú pomoc, vyhľadajte ju.

Sledujte výsledok svojho rozhodnutia

Každý mesiac, v deň, kedy ste prestali fajčiť, si spravte malú oslavu

Urobte si kalendár na 90 dní a každý deň, kedy ste nefajčili, preškrtnite a pripíšte si sumu peňazí, ktorú ste ušetrili.

Ak sa vám podarilo nefajčiť niekoľko dní, týždňov či mesiacov, je to dôkaz, že viete žiť bez cigarety.

Zosilnite svoje rozhodnutie a určite sa vám to podarí.

Pre študentov našej školy pripravila:

Študentská rada pri ZSŠE

v spolupráci s

Ligou proti rakovine

Držíme vám palce!!!


 

      Join us on Facebook   Join us on Instagram   Follow us on Twitter   Join us on LinkedIn
 
 
  Jedálny lístok
Utorok - 9. týždeň.
Raňajky + desiata
Pečivo celozrnné, nátierka syrová s cesnakom, zeleninová obloha - paprika, čaj ovocný. Termizovaný tvarohový dezert (rôzne príchute), pečivo vodové.
Obed
Polievka zemiaková s kôprom. Bravčový závitok záhorácky, zemiaky opekané, čaj ovocný.
Večera + olovrant
Morčací perkelt, cestoviny - kolienka, hrušky, čaj ovocný.
Zmena jedálneho lístku vyhradená.
 
 
  EDUPAGE stránky SPŠ
 
 
  Nové stránky SPŠ (.eu)
 
 
  Stránky SPŠ na TSK
 
 
  mapa


GPS: 48.78087, 17.68372

 
 

 
 
  Stará Turá

 
 
  Počasie

 
 
  Počasie a čas - NA SVETE
 
 
   kalkulačka












 
 
  piškvorky

 
 
  ISIC / ITIC karty