.: Hlavná stránka     .: Možnosti štúdia     .: Podnikateľské aktivity     .: Študentské aktivity     .: Kontakty     .: Aktuality     .: Projekty     .: Reklama     .: Internet / Intranet     .: Dokumenty
 
Aktivity
Študenstká rada
Šk. časopis "SKRAT" (2004/05)
Šk. rádio 'BLESK'
KomPrax a naša škola
Práce žiakov
 
 
  FACEBOOK stránky SOŠ
 
 
  EDUPAGE stránky SOŠ
 
 
  Alternatívne stránky SOŠ
 
 
  Nové stránky SOŠ
 
 
O stránke
Doporučené minimálne rozlíšenie 1024x768 bodov.
Dizajn a program
Michal Brezanský
Dávid Papp

Správa a update
Ing. Milan Duroška

(c) 2003-2013 SOŠ Stará Turá
 
 
  Hrdina remesla
 
 
  Virtuálna knižnica - ZBOROVNA.SK
 
 
  Testovací portál - CERTIPORT
 
 
  Počasie a čas - NA SVETE
 
 
  Presný čas 1
 
 
  Presný čas 2
 





















Utorok 13. november 2018 (5:27), dnes je (meniny má) Stanislav zajtra Irma.

Za a proti fajčeniu

Prečo prestať fajčiť

Svetová zdravotnícka organizácia WHO už pred rokmi upriamila pozornosť verejnosti na problematiku vedecky dokázanej škodlivosti tabaku. A nie náhodou, veď fajčenie je nebezpečnou pliagou, ktorá ničí ľudské zdravie. Na Slovensku zomiera na choroby súvisiace s fajčením ročne asi 20 tisíc osôb (starší údaj). Fajčiari v strednom veku strácajú 20 – 25 rokov dĺžky očakávaného života v porovnaní s nefajčiarmi. (jednou cigaretou stratia asi 10 minút) Absolútna väčšina ľudí, ktorí zomreli na infarkt alebo rakovinu pľúc boli fajčiari. Sústavným a dlhodobým vplyvom sa stalo fajčenie rizikovým činiteľom pri vzniku chorôb, akými sú zúženie ciev, vysoký krvný tlak, ateroskleróza, ischemické choroby srdca, kôrnatenie tepien a vredová choroba dvanástnika a žalúdku, zápal dýchacieho a zažívacieho ústrojenstva, choroby obličiek, chronická bronchitída, pľúcny emfyzém, chronická obštrukčná choroba pľúc a najmä zhubné rakovinové ochorenia pier, ústnej dutiny, hrdla, hrtana, pažeráka, žalúdka, hrubého čreva, pečene, pankreasu, obličiek, močového mechúra, krčka maternice, pľúc a ďalších orgánov. Len na pľúcne nádory zomiera ročne 700 000 ľudí, na Slovensku asi 2 000. Fajčiari majú 5 – 7-krát častejšie mozgové krvácanie.

Fajčenie škodí najmä ženám. Riziko ich ochorenia pľúcnou rakovinou ja 20-krát vyššie Od roku 1950 v dôsledku pľucnej rakoviny spôsobenej v prvom rade fajčením bol zaznamenaný 600-percentný nárast úmrtí žien.

Dôvody a výhovorky, ktorými ospravedlňujete fajčenie sami pred sebou nie sú silnejšie ako argumenty proti fajčeniu:

Dôvody (za fajčenie) Naše odpovede
Som v neustálom strese a fajčenie ma upokojuje
Fajčenie mi pomáha zvyšovať pracovný výkon
Už som znížil/a počet cigariet
Fajčím iba "light" cigarety s nízkym obsahom nikotínu dechtu
Je ťažké prestať, nemám dosť vôle
Mám obavy, že priberiem
Neviem čo s rukami
Niekedy mám veľmi silnú túžbu zapáliť si

Skúste vo Fagerströmovom dotazníku zistiť ako je to s vami a závislosťou od nikotínu.

Ako prestať fajčiť

Ponúkame vám návody a riešenia ako prestať fajčiť, vyskúšané bývalými fajčiarmi. Sú rôzne, podobne ako sú aj rôzne povahy ľudí. Možno sa vám niektoré budú zdať smiešne, ale mnohým pomohli.

Ako sa na tento vážny krok v živote pripraviť

Treba sa rozhodnúť, že chcete prestať s fajčením, a nepripúšťať si myšlienku, že to bude asi veľmi ťažké.

Opakujte si neustále dôvody, ktoré vás viedli k tomuto rozhodnutiu, najlepšie pred spaním, aspoň 10 krát

Začnite sa k tomuto závažnému kroku fyzicky pripravovať, napr. začnite cvičiť, pite viac tekutí vyhýbajte sa stresom a únave.

Spojte deň, v ktorý ste sa rozhodli prestať fajčiť, s nejakou významnou udalosťou, alebo urobte toto vážne rozhodnutie na dovolenke

Čo môžete očakávať?

Treba byť realistom, prestať fajčiť nie je ľahké, ale nie je to nemožné.

Príznaky abstinencie sa môžu dostaviť, ale sú dočasné a trvajú 1 až 2 týždne.

Obavy zo zlyhania sa môže objaviť prvý týždeň, pretože telo je navyknuté na nikotín. Musíte si uvedomiť, že toto je najtvrdšia skúška, ale oprite sa o radu a pomoc známych, rodiny a priateľov, ak to potrebujete.

Riziko môže trvať až 3 mesiace a je veľké najmä v situáciách, keď ste boli zvyknutí automaticky siahať po cigarete – pri relaxe, zábave, v spoločnosti. Nevzdávajte sa, skúste vyhrať tento boj hneď na prvý krát.

Zapojte niekoho z blízkych do tohto vážneho rozhodnutia, aby vám pomohol

Požiadajte priateľov, rodinu, aby ste začali tento boj spolu. Predsa v jednote je sila.

Oznámte to najbližším, iste vás podporia

Prv ako prestanete fajčiť

Skúste byť bez cigariet

Nezaoberajte sa myšlienkou, že už nikdy nebudete fajčiť

Myslite si, že prestávate fajčiť jediný deň

Povedzte si, že v tento deň nebudem fajčiť a potom nefajčite.

Vyvetrajte, alebo si dajte vyčistiť odev, aby ste ho zbavili nepríjemného zápachu, ktorý pretrváva dosť dlho.

Spôsoby ako prestať

Zmeňte značku

Kupujte si cigarety, ktoré považujete za nechutné.

Zvoľte značku s nízkym obsahom nikotínu a dechtu niekoľko týždňov pred tým rozhodujúcim dňom. Pozor, zmenou cigarety s menším obsahom nikotínu sa môže stať, že budete fajčiť viac, alebo vdychovať hlbšie dym.

Znížte počet vyfajčených cigarety.

Vyfajčite z každej cigarety len polovičku.

Každý deň odďaľujete zapálenie prvej cigarety aspoň a hodinu.

Fajčite napr. iba v párne alebo nepárne hodiny.

Určite si dopredu počet cigariet, ktoré vyfajčite, za každú cigaretu naviac venujte 10 korún nejakej charitatívnej organizácii (napr. Lige proti rakovine)

Zmeňte spôsob stravovania, napríklad pite mlieko, ktoré niekomu s cigaretou nechutí.

Po jedle si namiesto cigarety dajte niečo iné, vypite napr. pohár džúsu

Pamätajte si – obmedzovanie počtu cigariet nie je náhradou za úplné skončenie s fajčením. Ak ste počet znížili na 7, potom ste na najlepšej ceste prestať.

Nafajčite „automaticky“

Skôr než siahnete po cigarete, rozmýšľajte, či ju chcete. Ale zadržte, ak si chcete zapáliť len z trvalého zvyku.

Nevyprázdňujte svoje popolníky, tie vám aspoň pripomenú koľko ste vyfajčili. Možno pohľad na ten smradľavý obsah ohorkov vám nebude až taký príjemný.

Skúste pre siahnutím po cigarete použiť druhú ruku, alebo si dajte cigarety na iné miesto, do iného vrecka, aby ste porušili zabehané inštinkty.

Ak ste zvyknutí zapáliť si častokrát cez deň bez rozmýšľania, skúste sa vždy pozrieť do zrkadla, keď si chcete cigaretu zapáliť (ak máte tú možnosť) a možnosť si vtedy poviete, že ju vlastne nepotrebujete.

Spojte fajčenie s nepohodlím

Nekupujte celý kartón a novú krabičku kupujte iba vtedy, keď máte krabičku prázdnu. Nenoste stále pri sebe cigarety.

Sťažte si fajčenie

Skúste si fajčenie znepríjemniť. Fajčite len vtedy, keď to nie je spojené s pohodou. Nefajčite s druhými, ale sám.

V deň, keď ste prestali fajčiť

Zahoďte všetky cigarety zápalky a odstráňte zapaľovače.

Navštívte svojho zubného lekára a dajte si vyčistiť zuby zažltnuté od tabaku. zistíte, že sú teraz krajšie a že je dobré, keď si ich lepší vzhľad zachováte

Urobte si zoznam vecí, ktoré chcete kúpiť pre seba alebo pre svojich blízkych. Prepočítajte si ich cenu v porovnaní s cenou krabičky cigariet a peniaze odložte na nákup toho, čo by ste chceli mať.

Mimoriadne sa niečím zamestnajte choďte do kina, cvičte, robte dlhé prechádzky, bicyklujte

Pripomeňte rodine a priateľom, že toto je váš deň pevného rozhodnutia, a poproste ich, aby vám v prvé dni a týždne boli v tomto rozhodnom kroku nápomocní.

Kúpte si niečo pekné na oslavu tohto dňa.

Pokračovanie >>

 

      Join us on Facebook   Follow us on Twitter   Join us on LinkedIn
 
 
  Jedálny lístok
Utorok - 46. týždeň.
Raňajky + desiata
Chlieb, nátierka kuracia s vajíčkami, čaj čierny s citrónom. Banány.
Obed
Polievka z miešaných strukovín so zeleninou. Rybie filé vyprážané, zemiakový šalát so zeleninou, vitamínový nápoj.
Večera + olovrant
Kuracie prsia po kaukazsky, ryža dusená, čaj ovocný.
Zmena jedálneho lístku vyhradená.
 
 
  mapa


GPS: 48.78087, 17.68372

 
 

 
 
  Stará Turá

 
 
  Počasie

 
 
  náš budík

 
 
   kalkulačka












 
 
   eurokalkulačka

 
 
  piškvorky

 

Predpoved pocasia :: www.meteo.sk